Oer Vlaams en toch universeel, gecreëerd in de 19e eeuw, maar eigenlijk tijdloos en blijvend actueel, laat dit krachtige toneelstuk, Shakespeare waardig, al decennialang niemand onberoerd. De clash tussen vaders en zonen, moeders die het recht worden ontnomen in te grijpen, dochters die de mond worden gesnoerd en geen rechten hebben omdat ze vrouw zijn, het stuitende onrechtvaardige contrast tussen arm en rijk, de moeizame sociale strijd, dat alles komt op een pakkende manier in dit stuk aan bod en blijft ontroeren.
We zagen vorig jaar Valentijn Dhaenens het stuk op zijn eentje brengen. Plankvast kiest resoluut voor de dynamische aanpak met een full cast, verrassend jong, waarbij alle rollen live clinchen met elkaar op de planken, en zo dit prachtige verhaal van Buysse tot leven brengen, tot en met de climax: het beklijvende onverwacht hoopvolle einde.
De regie is in handen van Steve De Schepper, die eerder bij Plankvast Het Belang van Ernst, Midzomernachtdroom en Anatole regisseerde, en die zelf te zien was in de rol van de baron tegenover wijlen Bert André als boer Van Paemel, in de versie van Herwig De Weerdt bij het NtGent, toenmalig het Publiekstheater.